Syns det var man har sina rötter eller världen är liten



När vi väntade på ungdomarna på flygplatsen i Alicante drack jag mitt lilla kaffe i lugn och ro. Då kom en man i min ålder och frågade om jag talar finska! Där jag jag plötsligt med en finne som bodde halva året i Spanien och halva i Finland. Han hade varit krigsbarn i Sverige ett år men nu glömt svenskan. När B så småningom dök upp fick jag fungera som tolk. " berätta för honom att..." Det visade sig att denna man kom från Joensuu som är en stad där B jobbat på universitetet ett år. Att både tala finska och dessutom tolka gjorde mig fullkomligt utmattad.
Jag hade ju gglömt hur finnarna är när de kommer igång med att prata.
Det jag undrar fortfarande över är hur han kunde se att jag kom från Finland eller chansade han bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0