Mer kultur

I natt tittade jag på den spanska filmgalan då man delade ut årets Goyapriser. Istället för guldbaggar får vinnarna en byst av Goya, en tung ful sak.  Annars är konceptet detsamma. De förväntansfulla skådisarna mfl log och log och aploderade och de som vann tackade hela släkten. Undrar om det fanns någon kvinna ( eller man?)utan botox och konstiga läppar.
Det som jag mest tänkte på var att vi i Sverige inte ser så mycket av spansk eller ens europeisk film. Det finns ju massor av bra filmer som görs här eller i Frankrike eller i de flesta länder i vår närhet. Man behöver inte hämta filmer på andra sidan Atlanten.
Tomas Alfredssons film, vet inte vilken, var nominerad till bästa utländska film från Europa. Den vann inte.
Det gemensamma språket och den gemensamma historian binder ihop latinamerika och Spanien så man prisar också den bästa filmen från den kontinenten Hur ofta ser vi filmer från tex Argentina på teve eller på bio?
Nästan den enda spanska filmmakaren jag känner till är Pedro Almodovar. Nu fick jag se honom när han delade ut priset för bästa film som jag tror heter ungefär Celda 211.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0