Kvinnor i parken och i politiken



Vi bor mittemot stadsparken. Varje morgon samlas 8-10 kvinnor i parken för någon sorts gymnastik. Kvinnorna är i min ålder eller yngre eller äldre. Hur ska man veta åldern idag när så många ansikten är utan liv med släta pannor och porslinsdockakinder?
I vilket fall har de ålderslösa damerna en lätt gymnastik för hela kroppen med ledning av en  ung man.
Varje vardagsmorgon hörs ett tjattrande och smackande av kindpussarna till vår balkong. Sedan gymnastiserar man en och en halv timme. Något påminner mig om min tid på rehabkliniken. Jag älskade alla övningar där men man höll inte på så långa tider åt gången som här. Lite nyfiken är jag förstås på dessa kvinnor och också organiseringen av gymnastiken.

Solen skiner. Zapatero har varit i blåsväder här på grund av sitt förslag om höjt pensionsålder men i första hand för att han rest för att träffa Obama nu när han borde hålla sig hemma eller åtminstone i EU.
Regeringen har de senaste dagarna lyft jämställdhetsfrågorna. Jämställdhetsministern talar just nu på tv, en ung kvinna, en av Zapateros många kvinnliga ministrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0