Sista dagens tankar



Rena sommarväder nu på vår sista dag. Bilen är packad, nästan. Bakluckan bör inte öppnas. Det finns risk att allting rasar då.

Vad har jag nu lärt mig under dessa åtta månader?

* att tala/förstå lite mer spanska (poco, poco )
* att förstå något mer av politiken här ( Zapatero, Rajol )
* att alla och allt har ett skyddshelgon som ska firas
* att spanjorerna älskar smällare och fyrverkerier
* att människornas liv har fler likheter än skillnader
* att man alltid har lite tid för en koppkaffe och prat

Vad kommer jag att sakna?

* havet och bergen
* solen
* alla ljud
* musiken
* apelsinerna
* den tidlösa tiden
* kyrklockorna och fyrverkerierna

Vad ser jag framemot i Sverige?

* att träffa familjen och andra människor
* att äta en kanelbulle
* att jobba
* att se på svensk tv
* att kunna duscha länge i varmt vatten
* att ha bredband

Mycket har inte blivit gjort av det jag planerat, mycket annat har hänt. Några ontressenta människor förblir gåtor som portvakten i förra huset som under siestan spelade klassisk musik på en gammal skivspelare, kvinnan mittemot som alltid gjorde något med hörlurar på sig, den ensamma kvinnan på semester som inte lämnade sin lägenhet men alltid var mycket välklädd och välfriserad, den gamla mannen utan talförmåga som varje dag går hela långa strandpromenaden fram och tillbaka och fler unika personer.

Vet inte om jag hittar något fritt nät under resan men ses i Sverige i alla fall innan det där dags att stänga bloggen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0