Språket

Fortfarande inget internet men snart. Just nu stjäl jag lite av någons oskyddade nätverk.
Sitter på balkongen. Folk nedanför på gatan skränar eller talar eller bara låter. Mycket varmt. Jo, det där med spanskan har jag inte kommit någon vart än. Vi lever som Gösta Ekman i den gamla Hasse o Tage-filmen Picassos äventyr när han kom till Frankrike och ville ha vatten och fick använda kroppsspråk i överdrift utan resultat. Alltså jag använder inte något kroppsspråk. Det är jag för feg för och har svårt med rollbytet. Det ju jag som är språkläraren. Men B är mer utan hämningar och lyckades bland annat demonstrera klädnypor i affären. Spanjorerna här talar inte engelska vilket innebär att man måste uträtta ärenden på spanska till exempel på Vodafone för att få en trådlös internetlösning.
Vad var det för råd jag nu gav till mina sfi-elever som att titta på teve, lyssna på radio, läs tidningar. Vilka tråkiga råd! Jag föredrar att lyssna på grannens telefonsamtal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0