Sopor



Dagens tema är sophanteringen i Spanien. Vi i Sverige sorterar och sorterar och pantar flaskor och tänker på miljön. Spanjorerna sorterar också. Vid varje gathörn står sopconteinrarna, de gröna som är för hushållssopor. Det står att man ska kasta allt i påsar men man använder conteinrarna som en vanlig soptipp och kastar allt från apelsinskal till gamla fåtöljer. I den gula kastar man förpackningar av alla det slag, plåtburkar, juicekartonger, petflaskor mm och annat som råkar slinka med. Den grå är för papper och tycks fungera bäst av alla. Den gröna runda känner man igen. Där slänger man glas av alla färger. Sent på kvällarna hör man hur det kastas massor av tomflaskor från restaurangerna. Alla containrarna töms varje dag. De gröna i sopbilar, de andra har var sin sorts bil som hämtar innehållet. Det är liv och skrammel hela natten.
Och vad har jag gjort för viktiga saker idag? Jo, jag har varit på stranden och simmat i vågorna. Det har alltså varit sol och närmare 30 grader idag med. Jag har haft siesta då jag somnat till min spanskkurs. Jag har drällt på stan, suttit i parken så nu är jag helt utmattad och måste sova.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0