Jordbruk och annat

Eftersom Växjö har/har haft EUs jordbruksministermöte ska jag också tala om något jag inte vet något om.
Om man kör utanför städerna här på Valenciaområdet ser man inte en massa vetefält och solrosfält som på många av de ställen vi tidigare varit på. Här ser man oändliga mängder apelsinodlingar. Apelsinträd milvis. Just nu är apelsinerna gröna och ganska små. Jag vet inte när nästa skördeperiod är. Utöver apelsinträd ser man stora risfält. De ligger inte under vatten men har vattendiken runtomkring. Risfälten är gula nu. Jag har ingen aning om hur och när man skördar riset och hur det så småningom hamnar i de påsar valenciaris som jag köper i Consum.
Idag på morgonen var det mulet, bara 21 grader. Nätterna har också blivit kallare och turistsäsongen börjar ta slut men livet fortsätter som vanligt. Folk sitter på kafeerna på morgnarna och äter sin näringsrika frukost bestående av en rostad baguettehalva struken med olivolja plus kaffe med mjölk. Jag hittade i alla fall tysk mysli på Mercadona så vi kan äta svenskt eller det kanske blir tyskt i detta fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0