Från min balkong

Jag gör mina iakttagelser från nionde våningen. Jag ser in på ett antal balkonger. Det är inte folk i alla lägenheter nu. Många hus här innehåller ju spanjorernas "sommarstugor".
I huset mittemot bor ett äldre par. Varje dag ligger mannen som oftast är klädd i rosa skjorta och ljusa shorts i en bädd som är byggd av en solstol och en annan stol. Han läser tidningen. Kvinnan sitter vid ett runt bord och gör något som jag inte har listat ut än. Hon har hörlurar på sig och antecknar ibland något på papper. Vad gör hon? Jag har inte förmått mig att ta till kikaren, än.
I lägenheten mittemot bor ett gammalt par som har hjälp av några flera gånger varje dag. Hemtjänsten? Hur fungerar det här? Har de köpt tjänsten? Det är mycket jag inte vet.
I en lägenhet snett över bor en katt. Balkongen är rörig, som vanskött. Jag har sett en människa där bara en gång, en yngre man. Är det katten som äger lägenheten?
Vissa balkonger är väldigt fina, som små trädgårdar, bekväma fåtöljer, dekorationer. Här lever man ute i stor utsträckning även om det bara är en balkong.
Nere på gatan ser jag bilar, parkerade på diverse sätt. Jag har också märkt att när folk går med sina barn och/eller hundar förutsätter de att dessa mindre varelser följer efter de vuxna. Aldrig vänder sig de stora för att ha kontroll på barn och hundar som kan vara flera kvarter bakom eller någon annanstans. På något sätt tycks ingen försvinna utan alla trippar fram till slutmålet.
Undrar om det kan tänkas bli tapas ute ikväll.

Kommentarer
Postat av: Anonym

blev det tapas? Jag tycker dina iaktagelser är spännande, det skulle kunna bli en god roman av dem. Du kan verkligen skriva Anneli!! Kerstin

2009-09-20 @ 20:27:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0