Det där med språket

Nu börjar jag själv tröttna på mina odisciplinerade språkstudier. När vi var i Italien ett år kunde jag tre meningar på italienska: 1. Jag talar inte italienska. 2. Jag är inte tysk. 3. Jag är från Sverige." Jag kom långt med dessa. Hade tex ett samtal med en äldre man på en parkbänk. Han började tala med mig. Då använde jag mening nr 1 och 3. Då sa han vänligt Ikea, Volvo och så samtalade vi lugnt om ingenting ett tag. På bageriet var säljaren alltid så snorkig mot mig tills jag en dag sa min mening 2. Därefter blev jag trevligt bemött.
När jag började jobba med sfi i början av sjuttiotalet fanns bara en lärobok. Jag kan själv komma ihåg en dialog utantill: Tur och retur till Eslöv. Det blir... När går nästa tåg? Klockan...Då hinner jag dricka en kopp kaffe och äta en smörgås med ost. Undrar vem som hade nytta av det.
Just nu skulle jag önska att jag åtminstone skulle klara av att köpa bröd. Idag var jag på ett bageri för att handla en baquette men på detta ställe fanns det massor av olika sorter och jag ville ha den smala långa. Vad heter lång? Vad heter smal? Kan man säga : Jag vill ha "Pan anorexia"?

Kommentarer
Postat av: San Pedro

He he... ja, det kan man säkert, de begriper va du menar, det lovar jag...:) Den långa heter barra de pan, sen finns det normal och integral(med fibrer).

2009-09-22 @ 18:56:42
Postat av: Anonym

Jag tycker du verkar kämpa på bra med språket Anneli, snart hittar du en spansk gammal man du kan sitta och ha lite funderingar ihop med...... Jag menar det funkade ju i italien. Lär dej "jag är inte italinerare" så tinar de nog upp. ke

2009-09-22 @ 22:21:06
Postat av: Ulrika

Jaaa, snälla, kan du inte beställa en sådan och sedan berätta vad du fick! :-)



I övrigt kan jag berätta att igår morse mötte en av våra elever oss med frasen "Gitt nitt ir". /U

2009-09-23 @ 18:26:48
Postat av: Anneli

Till Ulrika



Underbart. Ramadan eller? Jag saknar det jobbet då och då. Inte fullt så roligt att kanske vara den som man berättar roliga språkhistorier om.

2009-09-24 @ 16:07:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0