Den spanska dygnsrytmen och den svenska

Jag har problem att börja leva spanskt. Jag går inte upp kvart över fem längre men vid sju. Klockan tolv tycker jag att det är dags för lunch, inte vid två, tre som spanjorerna gör. För siestan är jag för rastlös. Siestan är helig här. Utanför hissarna sitter en skylt som påminner om att respektera siestan med tystnad. Affärerna stänger fyra, fem timmar. Bara restaurangerna har öppet. Folk som är hemma sover middag för att återgå till sina arbeten halv sex, sex. Jag är färdig för middag vid sju, halv åtta. När jag tar min sista kvällspromenad vid tiotiden och kryssar mellan borden på uteserveringarna äter spanjorerna sin middag. Då tycker jag att det är dags att lägga sig. Undrar när jag blir spansk.
Ikväll har det regnat och åskat men luften är snäll och varm. Det har varit fotbollsmatch mellan Valencia och Real Madrid. Varje Valenciamål har hörts genom hela staden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0