Nationaldagen

Jag är inte klokare nu än igår. Vad jag vet var det den 12 oktober Columbus lämnade Spanien för att segla dit han nu seglade. Jag förstår inte riktigt hur det kan bli en nationaldag av det. Det finns en annan dag, den sjätte december ( Finlands självständighetsdag också) som är konstitutionsdagen och också en nationaldag. Rörigt för en svensk som är van vid ordning och reda.
Av denna dag märktes inget speciellt utom på tv som visade en jättemilitärparad i Madrid och den kungliga familjen som stod och tittade på. Kungar och prinsar känner jag igen från min spanska damtidning som jag håller på att stava genom.
Människorna här och i den stad ett par mil härifrån, där vi var idag, har varit på stranden och ätit sina luncher och middagar. Imorgon är det vardag igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0