Långhelg och nya helgon

Långhelgen fortsätter. Idag är det väldigt mycket folk här. Parkeringsplatserna räcker inte till och restaurangerna är fullsatta. Vissa affärer har öppet, bland annat de många som drivs av kineser ( jag glömde bort asiaterna när jag skrev om invandrare )och innehåller precis allt utom mat. Strandpromenaderna är ett myller av folk på kvällarna och senegaleserna som hela dagen har dukat upp sina saker på stranden samt gått runt har nu sina affärer på hela promenaden och folk köper kläder, väskor, smycken och pratar med säljarna och alla är vänliga.
Barer och kafeer har goda tider. Bredvid vårt hus är det en för ungdomar populär restaurang eller pub, Dayton. Där sitter folk alltid och förstås då också idag till sent på nätterna både inne och ute. Åldersgränsen är 16 år. Sorry Hanna.
Valenciadagen är ju avklarad med sitt mystiska helgon. Imorgon är det Spaniens nationaldag. Ingen aning hur den firas. Jag vet inte om det har med den dagen att göra att påven idag har gett Spanien två nya helgon. Alltså han har inga helgon i någon låda utan han har helgonförklarat två människor, döda antar jag. Får se om dessa får en egen dag som blir en helgdag. Spanjorerna är bra på att fixa helgdagar. När vi i Sverige har en tendens till att flytta särskilda helgdagar till lördag-söndag gör spanjorer precis tvärtom. Om en speciell dag något år hamnar på ett veckoslut flyttar man den dagen till en vardag som då blir helgdag och ledig dag. Smart eller hur! Effektivt, vet jag inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0