Nu vet jag

Ett frågetecken har rätat sig. Jag hade ju helt glömt bort alla helgonen. Det finns visst 600 som firas i hela landet, många är regionala, alltså två helgon om dagen.
I går firade man Santa Cecilia ni vet, hon som är musikens och särskilt kyrkomusikens beskyddare. Det visste ni andra förstås. Därför var det ett jäkla ringande i kyrkklockor och en massa fyrverkerier och vitklädda kvinnor.
När jag nu ändå "läste" lokaltidningen såg jag att Guardia civil ( den andra polisen som inte är lokalpolis ) hade firat sitt skyddshelgon som hette jungfru någonting. Undrar vilket helgon som gäller idag i denna soliga stad.

Bönderna tycks ha ett dåligt helgon. I Madrid har Spaniens bönder demonstrerat. De tycker att de får för lite betalt för sina produkter. Just det är väl inget unikt. Samma sak gäller Sverige också. Eftersom detta är Spanien gör demonstranterna väldigt konkreta saker på gatorna i Madrid. De slänger ut sina apelsiner och sitt ris och tomater och köttstycken mm.

Jag själv köper inget annat än spanskt när det gäller mat. Aldrig några andra bananer än de från Kanarieöarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0