Inget luciatåg här men en massa andra

Utöver Fallaståget och alla svensexatågen finns det andra tåg.
Idag när jag tog min lugna förematenpromenad till floden möttes jag av ett tåg som jag sett på tv innan. Först går en polis lugnt och värdigt ( nästan som Lucia ). Sedan kommer sju flickor och kvinnor klädda i vita långa aftonklänningar med band över, sådant som drottningar och princessor har på Nobelfesten. Efter dem går en spelande blåsorkester i svarta kostymer och sedan ett antal damer och diverse folk. Alla andra utom orkestern och polisen går in i en kyrka och gör något. Biktar sig, sjunger sånger, är, får presenter? Jag vet att de vitklädda kommer från ett av stadens fyra! musikinstitut Musical Ateneo och har på något sätt utmärkt sig blivit valda till någonting.
Musikanterna stannar alltså utanför kyrkan och sätter sig på bänkarna i lekparken bredvid och spelar världsliga sånger och övar. Varför går de inte in i kyrkan?
Jag lever här i ett stort frågetecken som jag hoppas förvandlas till en punkt någon dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0