Att tänka svenskt

Scenen är en restaurangs uteservering. En senegales med sin vita plastsäck stannar vid ett bord där ett sällskap sitter. Jag blir nervös och tror att snart kommer restaurangägaren och snorkigt föser ut säljaren. Nej, vi är inte i Sverige. Nu börjar affärerna. Alla är vänliga. Damerna provar jackor. Alla, inklusive restaurangpersonalen har åsikter om kläderna passar eller inte. Affären avslutas. Alla är nöjda.
Jag tror att senegaleserna uppfattas som en tillgång och inte som en belastning. De försörjer sig och talar spanska. Nej, de talar valenciana. Det finns kurser i det språket. Om man kan franska är det inte så svårt att lära sig katalanska/valenciana.
PS Jag talar inte franska.

Idag är det sommar igen. Både myggorna och getingarna har vaknat. Man kan känna igen turisterna på klädseln.
Spanjorerna har packat ner sina sommarkläder och packar inte upp dem i november som jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0