Självständighetsdagen och konstitutionsdagen

Idag firas det tratiditionsenligt i Finland, några demonstrationer och presidenten har sitt kalas på slottet. Jag antar att en del fortfarande tänder sina två ljus i varje fönster två timmar ikväll.
Här är det konstitutionsdagen som inte firas alls idag utan på tisdag och hur man gör det vet jag inte.

Solen skiner och det är riktigt varmt. Strandpromenaden är full med folk. Helgrestauranger öppnar. Av julen syns ingenting utom i vissa affärer. Den belgiska restaurangen har juldekorerat snyggt.

Man frågar mig ibland om vi ska fira svensk eller spansk jul. För mig som icke julmänniska passar det bra att inte fira alls. Jag brukar tycka att det är snyggt med andra människors juliga fönster och julmusiken är vacker. Det räcker.
Vi har så klart under årens lopp skapat vissa traditioner runt julafton men inga som man inte kan vara utan Jag har flera vänner och bekanta som är riktiga julfans. Jag tänker bland annat på Kerstins och Marianas hysteriska julstädningar och Monas tomtar i mängder.
Hur man firar spansk jul vet jag inte än. Det tycks vara så att nordeuropeiska och nordamerikanska trationer har fått utrymme här också. jag har läst att julaftonsmiddagen äter man hemma med familjen och julklappar får barnen både på julafton och på trettondagen. Julmaten är vanlig festmat med två förrätter som kan bestå av serranoskinka och sedan skaldjur. Kalkon är visst vanligt att äta men det kan också vara något annat kött eller fisk. Efterrätter äter man här jämt ändå och sedan är det dags för denna Turrón till kaffet. På juldagen är det vanligt att man går ut och äter. Restaurangerna annonserar om sina menyer och på de populäraste bör man boka bord innan. Vad man mer gör här får vi se. Kyrkan har ju fortfarande en viss plats i traditionerna.
Några i familjen kommer hit över julen så det blir tid att umgås.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0