EU

Idag har jag varit på apoteket och beställt ett medicinuttag som ska räcka ett halvår för mitt dagliga intag. Recepten gäller nämligen bara i det land där de är utskrivna. Så var det med EU. En förvirring uppstod eftersom jag inte hade några bevis för min bortavistelse i form av flygbiljett. Vi kör ju och har bara en adress på lägenheten och ett namn på hyresvärden, ett namn som låter något misstänkt eller vad sägs om Pepe Smith. Jag själv kan undra om han finns på riktigt.
Apoteksmänniskan lovade i alla fall se till att jag kunde hämta allt innan vi reser. Dessutom ska jag spara alla förpackningarna eftersom det är på dem man kan läsa vad det är för substanser i medicinerna ifall jag skulle bli sjuk och behöva tala om vad jag dagligen stoppar i mig. Jag som trodde att det räckte med medicinlistan från apotekets sida. Alltså om det nu blev så att jag blev akut sjuk i det andra EU-landet måste jag komma ihåg att ta med mig en jätteväska med förpackningar och sedan rada upp dem så att den behandlande läkaren ska kunna avgöra vad han/hon kan göra med mig.
Slutsats: För det första bör jag inte bli sjuk och för det andra ha en färdigpackad väska ifall. Det påminner mig på något sätt de råd man fick på mödravårdscentralen då det var aktuellt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0